Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr LXXIX/305/13
Zarządu Powiatu w Krasnymstawie, z dnia
31 stycznia 2013r.
Regulamin Organizacyjny Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej w Krasnymstawie
Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza w Krasnymstawie, zwana dalej „Placówką” – działa na podstawie:
1/ ustawy z dnia 09 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej /Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887, z późn.zm/,
2/ ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym / Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z późn.zm./,
3/ ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z późn.zm./,
4/ ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych / Dz. U. z 2008r. Nr 14, poz. 92/,
5/ ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
/Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z późn.zm./,
6/ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy /Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94,
z późn.zm./,
7/ aktów prawa miejscowego wydanych przez upoważnione do tego organy samorządu powiatowego na podstawie delegacji zawartych w odrębnych przepisach prawnych,
8/ statutu,
9/ niniejszego regulaminu.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
- Ilekroć w regulaminie mowa jest o:
- Placówce– należy przez to rozumieć Placówkę Opiekuńczo – Wychowawczą w Krasnymstawie,
- Rozporządzeniu – należy przez to rozumieć rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011, Nr 292, poz. 1720),
- Ustawie – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (/Dz. U. z 2011 r. Nr1494, poz.887, z późn.zm),
- Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Placówki Opiekuńczo – Wychowawczej w Krasnymstawie,
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Powiat Krasnostawski,
- Regulamin Placówki określa zadania, wewnętrzną organizację placówki, reguluje wzajemne zachowania pomiędzy wychowankami i pracownikami oraz pomiędzy wychowankami.
- Placówka jest jednostką organizacyjną Powiatu Krasnostawskiego działającą w formie jednostki budżetowej.
- Nadzór nad działalnością Placówki sprawuje Starosta
- Pełna nazwa i adres Placówki brzmi:
Placówka Opiekuńczo – Wychowawcza
- Zamkowa 5a, 22-300 Krasnystaw
tel. (082) 576-27-17
e-mail: ogniskow@interia.pl
- 2
- Placówka zapewnia dziecku całodobową opiekę oraz wychowanie, realizując zadania przewidziane dla palcówki opiekuńczo – wychowawczej typu socjalizacyjnego (20 miejsc).
- W Placówce mogą przebywać dzieci i młodzież z orzeczeniem o niepełnosprawności.
- Placówka prowadzi działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy.
Rozdział II
Zadania i zakres sprawowanej opieki
- 3
- Placówka realizuje zadania placówki socjalizacyjnej poprzez zapewnienie dziecku całodobowej opieki i wychowania, odpowiednich warunków rozwoju oraz przygotowuje dzieci i młodzież do samodzielnego życia.
- Placówka opiekuńczo – wychowawcza typu socjalizacyjnego w szczególności zapewnia:
- warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego, z uwzględnieniem zaspokajania potrzeb emocjonalnych kompensujących brak domu rodzinnego,
- odpowiednie warunki mieszkaniowe, całodzienne wyżywienie dostosowane do potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu zdrowia dziecka,
- zaopatrzenie w bieliznę, odzież i inne przedmioty osobistego użytku, w tym zabawki,
- przybory szkolne i podręczniki na poziomie wymaganym przez szkołę, do której uczęszcza dziecko,
- pokrycie kosztów zakwaterowania i wyżywienia młodzieży w internacie (bursie, akademiku) za okres uczęszczania do szkoły ponadpodstawowej lub nauki w szkole wyższej,
- opiekę w czasie choroby, a w razie potrzeby konsultacje i opiekę lekarską,
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Tworzy warunki do odpowiedniego kształcenia podopiecznych poprzez:
- dopilnowanie realizacji obowiązku szkolnego (terminowe wysyłanie dzieci do szkół, sprawdzenie frekwencji szkolnej wychowanków, rozliczanie nieobecności, w tym przeciwdziałanie wagarom),
- współpracę wychowawców/ pedagoga z nauczycielami,
- organizację zajęć korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych lub umożliwienie dzieciom takich zajęć poza placówką,
- zapewnienie warunków do cichej nauki, pomoc w odrabianiu lekcji.
- Placówka utrzymuje kontakt z rodzicami lub innymi członkami rodzin wychowanków w celu:
- zaspokajania potrzeb emocjonalno – uczuciowych dzieci i młodzieży,
- tworzenia warunków ich powrotu do rodziny w trakcie pobytu w placówce lub bezpośrednio po usamodzielnieniu,
- współdziałania z rodzicami dziecka w procesach wychowawczo – opiekuńczych.
- 4
Placówka stwarza warunki do:
- fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju dziecka, poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach oraz informowania dziecka o podejmowanych wobec niego działaniach,
- zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, poszanowania i podtrzymania związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami, nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
- poszanowania potrzeb religijnych dziecka,
- utrzymywania osobistych kontaktów z rodziną,
- organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych, edukacyjnych i sportowych,
- kształtowania u dzieci nawyków i zachowań prozdrowotnych,
- nauki samodzielności w życiu oraz ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie,
- wyrównywania deficytów rozwojowych dzieci,
- współuczestniczenia rodziców lub opiekunów prawnych w podejmowaniu decyzji dotyczących dziecka.
- 5
Placówka realizując zaspakajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
- dobrem dziecka,
- poszanowaniem praw dziecka,
- potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
- koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych,
- potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia,
- poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa rodzinnego,
a w szczególności prawa do kontaktowania się z dzieckiem, - potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodziną i umożliwienia jego powrotu do rodziny,
- poszanowaniem potrzeb religijnych dzieci.
- 7
Realizując swoje działania Placówka współpracuje z:
- sądami rodzinnymi
- centrami pomocy i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania lub pobytu rodziców dzieci,
- rodziną dziecka,
- asystentem rodziny,
- ośrodkami adopcyjnymi,
- szkołami, do których uczęszczają oraz uczęszczały dzieci przed umieszczeniem ich
w placówce, - kuratorami sądowymi,
- organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej,
- organizacjami zajmującymi się statutowo pomocą rodzinom, działającymi w środowisku rodziców dzieci,
- parafiami Kościoła katolickiego i jednostkami organizacyjnymi innych kościołów
i związków wyznaniowych, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania oraz deklarowaną przynależność wyznaniową rodziców i siedzibę placówki.
Rozdział III
Organizacja Placówki
- 8
- Placówką kieruje dyrektor. Dyrektora zatrudnia Zarząd Powiatu.
- W razie nieobecności dyrektora – za wiedzą organu prowadzącego – nadzór nad pracą pracowników sprawuje pracownik wyznaczony przez dyrektora.
- 9
- W Placówce działa zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka, zwany dalej ” zespołem”.
- W skład zespołu wchodzą w szczególności:
- Dyrektor placówki lub osoba przez niego wyznaczona,
- Pedagog, psycholog, pracownik socjalny,
- Wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka,
- Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej,
- Lekarz i pielęgniarka w miarę indywidualnych potrzeb dziecka,
- Inne osoby, w szczególności asystent rodziny prowadzący pracę z rodziną dziecka oraz przedstawiciel ośrodka adopcyjnego
- Zespół dokonuje okresowej oceny sytuacji dziecka w celu:
- ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka,
- analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
- modyfikowania planu pomocy dziecku,
- monitorowania procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie,
- oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb,
- oceny zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce,
- oceny możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej,
- informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w innej placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.
- Pracą „Zespołu” kieruje dyrektor lub osoba przez niego upoważniona, która zwołuje zespół w zależności od potrzeb, nie rzadziej niż jeden raz na pół roku.
- Wnioski z posiedzenia „Zespołu” są formułowane na piśmie i przesyłane do właściwego sądu jak również stanowią dodatkową dokumentację dotyczącą pobytu wychowanków w Placówce.
- 10
- Niezwłocznie po przyjęciu dziecka do placówki opiekuńczo – wychowawczej psycholog lub pedagog sporządza diagnozę psychofizyczną dziecka.
- W diagnozie uwzględnia się analizę:
- mocnych stron dziecka i jego potrzeb w zakresie opiekuńczym, rozwojowym, emocjonalnym oraz społecznym,
- przyczyn kryzysu w rodzinie oraz jego wpływu na rozwój dziecka,
- relacji dziecka z jego najbliższym otoczeniem oraz osobami ważnymi dla dziecka,
- rozwoju dziecka.
- Diagnoza zawiera, odpowiednio do wieku, rozwoju i doświadczeń dziecka wskazania dotyczące:
- dalszej pracy pedagogicznej z dzieckiem,
- programu terapeutycznego,
- pracy z rodziną dziecka,
- pracy przygotowującej dziecko do umieszczenia w rodzinie zastępczej, lub rodzinnym domu dziecka,
- przygotowania dziecka od usamodzielnienia.
- 11
- Dla każdego dziecka w Placówce prowadzi się:
- plan pomocy dziecku, który powinien:
- określać cele i działania krótkoterminowe i długoterminowe, uwzględniając w szczególności wiek dziecka, jego możliwości psychofizyczne, sytuację rodzinną i przebieg procesu przygotowania dziecka do usamodzielnienia,
- zawierać cel pracy z dzieckiem, uwzględniający powrót dziecka do rodziny, umieszczenie dziecka w rodzinie przysposabiającej, umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej lub przygotowanie dziecka do usamodzielnienia,
- kartę pobytu dziecka, która zawiera w szczególności:
- opis relacji dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi dziecku,
- opis funkcjonowania społecznego dziecka w placówce i poza nią z uwzględnieniem samowolnego opuszczania placówki,
- informacje o przebiegu kontaktów placówki ze szkołą, do której dziecko uczęszcza oraz jego nauki szkolnej
- opis rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem stanu emocjonalnego i samodzielności dziecka,
- informacje o stanie zdrowia dziecka, w tym stanie zdrowia psychicznego,
- informacje o lekach podawanych dziecku,
- informacje o pobytach dziecka w szpitalu, w tym w szpitalu psychiatrycznym,
- informacje o szczególnych potrzebach dziecka i znaczących dla dziecka wydarzeniach,
- opis współpracy placówki z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w tym z asystentem rodziny.
- kartę udziału w zajęciach prowadzonych przez psychologa, pedagoga lub osobę prowadzącą terapię z opisem ich przebiegu, o ile dziecko tego wymaga,
- arkusze badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,
- inną dokumentację dotycząca pobytu dziecka w placówce.
- 12
- Placówka socjalizacyjna jest placówką koedukacyjną, pracującą przez cały rok, przez wszystkie dni w tygodniu.
- Wychowankami placówki socjalizacyjnej mogą być dzieci i młodzież w wieku od 10 do 18 lat, a w przypadku młodzieży uczącej się do czasu ukończenia szkoły, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 lat, w tym niepełnosprawne.
- W wyjątkowych przypadkach wychowankami placówki socjalizacyjnej mogą być dzieci poniżej 10 roku życia, szczególnie gdy przemawia za tym stan ich zdrowia lub dotyczy to rodzeństwa.
- Wychowankowie podzieleni są na dwie grupy. Każda z grup wychowawczych zajmuje pomieszczenia na odpowiednim piętrze budynku.
- Pobyt dzieci w Placówce jest odpłatny. Zasady odpłatności oraz osoby zobowiązane
do ponoszenia opłat za pobyt dzieci w placówce określa ustawa z dnia 11 czerwca . o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (/Dz. U. z 2011 r. Nr1494, poz.887, z późn.zm / oraz akty prawa miejscowego.
- 13
- Przyjmowanie wychowanków do całodobowej placówki socjalizacyjnej odbywa się na podstawie skierowania, którego podstawą jest orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce.
- Do skierowania do Placówki powiat kierujący załącza:
- odpis aktu urodzenia dziecka, a w przypadku sierot lub półsierot również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,
- orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce albo wniosek rodziców dziecka lub osoby trzeciej o umieszczenie dziecka w placówce,
- dokumentację o stanie zdrowia dziecka, w tym kartę szczepień,
- dokumenty szkolne, w szczególności świadectwa szkolne,
- informację o prowadzonej pracy z rodziną dziecka i jej rezultatach.
- Brak dokumentów, o których mowa w ust. 4, pkt. 1-5 nie może stanowić przyczyny odmowy przyjęcia dziecka do Placówki. Fakt braku dokumentów odnotowuje się w teczce akt osobowych dziecka i podejmuje działania na rzecz uzupełnienia dokumentacji dziecka.
- Rodzeństwo kierowane do placówek nie powinno być rozdzielane.
Rozdział IV
Skreślenia z listy wychowanków
- 14
Pobyt w placówce socjalizacyjnej ustaje (skreślenie z ewidencji) z powodu:
- ustąpienia przyczyn umieszczenia dziecka w placówce, tj. powrotu do rodziny własnej,
- usamodzielnienia wychowanka,
- zakwalifikowania wychowanka do innej formy opieki (w stosunku do dzieci przyjętych na podstawie orzeczenia sądu wymagana jest zmiana postanowienia właściwego sądu),skreślenia z listy wychowanków Placówki dokonywane są na podstawie orzeczenia sądu w odniesieniu do wychowanka niepełnoletniego lub na podstawie decyzji dyrektora placówki w odniesieniu do wychowanka pełnoletniego.
- 15
- Dyrektor Placówki może wykreślić z ewidencji przebywających w placówce osobę, która ukończyła 18 rok życia i rażąco narusza zasady współżycia w placówce oraz samowolnie ją opuszcza.
- Przez samowolne opuszczenie Placówki lub rażące naruszenie zasad współżycia w Placówce należy rozumieć:
- opuszczenie Placówki bez wiedzy opiekunów na 24 godziny i brak wyjaśnienia nieobecności w ciągu 48 godz.,
- pobicie innego wychowanka lub stosowanie wobec niego przemocy,
- dokonanie kradzieży mienia placówki, wychowanków, pracowników,
- dokonanie wykroczenia o charakterze przestępczym poza Placówką,
- spożywanie alkoholu na terenie Placówki lub przebywanie w Placówce pod wpływem alkoholu (dotyczy także narkotyków i innych środków odurzających),
- antywychowawcze zachowanie się wychowanka w placówce i poza nią (wybryki chuligańskie, wyjątkowa arogancja, agresja, niszczenie mienia),
- brak realizacji obowiązku szkolnego.
- 16
- W przypadku samowolnego opuszczenia placówki socjalizacyjnej przez dziecko lub nie zgłoszenie się dziecka w wyznaczonym terminie po usprawiedliwionej nieobecności, dyrektor Placówki:
- przeprowadza postępowanie wyjaśniające,
- powiadamia w ciągu 24 godzin rodziców, opiekunów prawnych, Policję, sąd który orzekł o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej, asystenta rodziny prowadzącego pracę z rodziną dziecka, powiatowe centrum pomocy rodzinie.
- W przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka w Placówce zespół ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, ocenia zasadność dalszego pobytu dziecka w Placówce i kieruje sprawę do powiatowego centrum pomocy rodzinie lub sądu, który wydał orzeczenie o umieszczeniu w placówce. Dalsze postępowanie uzależnione jest od stanowiska sądu.
Rozdział V
Prawa wychowanków i sposoby ich realizacji przez Placówkę
- 17
Wychowanek ma prawo do:
- wychowania w rodzinie, a w przypadku wychowywania dziecka poza rodziną
do zapewnienia mu w miarę możliwości, zgodnie z jego potrzebami opieki
i wychowania w rodzinnych formach opieki zastępczej poprzez:
- pracę z rodziną naturalną dziecka celem jego powrotu do domu rodzinnego,
- zgłoszenie dziecka do ośrodka adopcyjnego po zasięgnięciu opinii dziecka na temat umieszczenia w rodzinnych formach opieki zastępczej,
- przedstawianie dziecku pozytywnych aspektów życia w rodzinnych formach opieki zastępczej.
- zapewnienia stabilnego środowiska wychowawczego poprzez:
- nie rozdzielanie rodzeństwa,
- opiekę całodobową ze strony wychowawców,
- likwidację barier architektonicznych,
- zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowo – bytowych,
- zachęcanie dzieci do dzielenia się problemami, pomoc dziecku w sytuacjach kryzysowych,
- stosowanie stałego harmonogramu dnia z uwzględnieniem dni nauki i dni wolnych.
- utrzymywania osobistych kontaktów z rodziną poprzez:
- umożliwianie wyjazdu do domu rodzinnego,
- umożliwianie odwiedzania dzieci przez rodziców w placówce, w pokoju dziecka lub w pokoju odwiedzin,
- poszanowanie tajemnicy korespondencji, zachęcanie dzieci do pisania listów, udostępnianie kopert i znaczków pocztowych,
- umożliwianie w miarę potrzeb kontaktów telefonicznych z bliskimi.
- powrotu do rodziny naturalnej poprzez:
- stałą współpracę z rodziną w kierunku możliwości powrotu dziecka do rodziny naturalnej,
- porady psychologiczne, pedagogiczne, socjalne i prawne dla rodziców lub opiekunów prawnych,
- stałą współpracę z innymi instytucjami, np. GOPS, MOPS celem poprawy sytuacji życiowej w rodzinie naturalnej.
- stałą współpracę z asystentem rodziny.
- traktowania w sposób sprzyjający poczuciu godności i wartości osobowej poprzez:
- podmiotowe traktowanie wychowanków,
- opracowywanie wspólnie z dzieckiem planu pomocy dziecku i planu usamodzielnienia,
- indywidualne rozmowy o ewentualnych zmianach w życiu dziecka,
z psychologiem, pedagogiem, wychowawcą, dyrektorem placówki, - organizowanie co najmniej raz w miesiącu zebrań w grupie wychowawczej, na których omawiane są różne problemy i wnioski dzieci,
- umożliwienie kontaktów z przyjaciółmi, kolegami: możliwość odwiedzania kolegów i przyjmowania ich w placówce,
- organizowanie wspólnych spotkań pracowników z dziećmi, np. z okazji świąt
i innych uroczystości,
- ochrony przed arbitralną lub bezprawną ingerencją w życie prywatne dziecka poprzez:
- posiadanie przez dziecko własnych półek, szafek w pokoju, możliwość posiadania własnej zamykanej na klucz szafki, możliwość zdeponowania wartościowych rzeczy dziecka,
- zapewnienie ochrony danych osobowych dziecka,
- zapewnienie dyskrecji w sprawach ważnych dla dziecka.
- praktyk religijnych zgodnych z wolą rodziców i potrzebami dziecka poprzez:
- umożliwienie swobodnego praktykowania religijnego,
- tolerancji dla wyznania religijnego dziecka,
- dostępu do literatury religijnej, itp.
- kształcenia, rozwoju uzdolnień, zainteresowań i indywidualności oraz zabawy
i wypoczynku poprzez:
- organizowanie zajęć kompensacyjno – korekcyjnych, rozwijających umiejętności społeczne,
- dostęp do badań i zajęć indywidualnych i grupowych w poradni psychologiczno – pedagogicznej,
- rozpoznawanie zainteresowań i zachęcanie do czynnego realizowania tych zainteresowań i rozwijania talentów,
- organizowanie czasu wolnego wychowankom Placówki (zajęcia komputerowe, sportowe, plastyczno – techniczne, muzyczne, itp.)
- organizowanie wyjazdów kolonijnych, do kina, teatru, itp.
- pomocy w przygotowaniu do samodzielnego życia w przypadku wychowywania poza rodziną naturalną poprzez:
- trening ekonomiczny (nauka dysponowania określonym budżetem),
- kształtowanie nawyku dbałości o estetykę pokoju i otoczenia,
- naukę przygotowywania posiłków (zajęcia kulinarne),
- naukę wypełniania druków urzędowych, załatwiania spraw w urzędach, itp.,
- dostępu do informacji poprzez:
- korzystanie z zasobów biblioteki placówki, czytanie prasy, swobodne korzystanie z biblioteki publicznej, szkolnej, itp.,
- korzystanie z Internetu,
- udostępnienie aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących wychowanka (na jego prośbę),
- udostępnienie ważnych informacji dla wychowanków na tablicy ogłoszeń,
- wyposażenie każdej grupy wychowawczej w telewizor,
- możliwość posiadania odbiorników radiowych w pokoju.
- wyrażania opinii w sprawach, które go dotyczą poprzez:
- opracowywanie wspólnie z dzieckiem planu pomocy i planu usamodzielnienia, uzgadnianie z dzieckiem wyboru szkoły,
- indywidualne rozmowy o ewentualnych zmianach w życiu dziecka,
z psychologiem, pedagogiem, wychowawcą, dyrektorem placówki, - organizację samorządu wychowanków, uwzględnianie zdania dzieci przy organizacji zajęć oraz różnych imprez, np. dyskotek, rajdów, wycieczek,
- umożliwienie udziału starszym wychowankom w posiedzeniu Zespołu
Okresowej Oceny Sytuacji Dziecka w sprawach ich dotyczących.
- ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem poprzez:
- zakaz stosowania kar fizycznych,
- zakaz stosowania poniżających i obraźliwych słów wobec dziecka.
- 18
- Wychowanek Placówki ma prawo do urlopowania w domu rodzinnym lub u krewnych.
- Wyjazdy odbywają się w ustalonych terminach (ferie, święta, weekendy, ważne sprawy rodzinne, itp.) na poniższych zasadach:
- rodzice dziecka muszą posiadać zgodę właściwego Sądu na zabranie dziecka do domu rodzinnego. Zgoda taka jest również wymagana od członków dalszej rodziny i rodziny zaprzyjaźnionej, którzy pragną okresowo zabrać dziecko do swojego domu.
- rodzice (opiekunowie) złożą właściwy wniosek, w którym zobowiąże się do sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem i pokrycia kosztów przejazdów,
- wychowankowie, którzy nie ukończyli 15 lat mogą wyjeżdżać do domów rodzinnych wyłącznie pod opieką rodziców (opiekunów). Rodzice mają obowiązek przywieźć dziecko do Placówki,
- po uprzednim wykonaniu swoich podstawowych obowiązków (obowiązek szkolny, nauka własna, samoobsługa w zakresie utrzymania czystości i inne prace wcześniej zlecone).
- W przypadku gdy sąd rodzinny nie zajmie stanowiska dotyczącego urlopowania wychowanków do domów rodzinnych, wówczas dyrektor placówki wraz z wychowawcami może samodzielnie podjąć taką decyzję po dokładnym ustaleniu sytuacji rodzinnej wychowanka.
- Dyrektor Placówki może nie wyrazić zgody na zwolnienie wychowanka do rodziny jeżeli:
- nie pozwala na to stan zdrowia dziecka,
- z wywiadu środowiskowego wynika, że brak jest należytych warunków materialnych
i wychowawczych do pobytu dziecka w domu rodzinnym, - względy wychowawcze przemawiają za pozostawieniem wychowanka w placówce,
- rodzice (opiekunowie) nie przestrzegają warunków określonych w podpisanym zobowiązaniu (częste spóźnienia, przebywanie dziecka pod innym adresem, itp.).
- 19
- Wychowankowie Placówki mają prawo do otrzymywania drobnej kwoty pieniężnej na własne wydatki, zwanej „kieszonkowym”.
- Wysokość kwoty pieniężnej jest nie niższa niż 1% i nie wyższa niż 8% kwoty, o której mowa w art. 80 ust 1. pkt 2 ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej.
- Tryb wypłacania kieszonkowego określa szczegółowo odrębny regulamin dotyczący zasad wypłacania kieszonkowego.
- 20
- Wychowankowie jako współgospodarze placówki mogą tworzyć samorząd.
- Organizację samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające
w Placówce. - Opiekuna samorządu wybierają dzieci spośród pracowników zatrudnionych
w Placówce. - Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi Placówki wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Placówki.
- 21
- Wszelkie decyzje wychowawcze powinny być podejmowane z zachowaniem godności wychowanka i jego nietykalności cielesnej.
- Przed podjęciem decyzji w sprawach wychowanka, wychowawca ma obowiązek wysłuchać jego opinii.
- Wszelkie konflikty występujące w Placówce należy rozwiązywać na zasadach negocjacji, wzajemnego poszanowania i wysłuchania wszystkich racji.
- Jeśli wychowanek ma poczucie, że w stosunku do niego zostały naruszone prawa wynikające z Konwencji o Prawach Dziecka lub niniejszego regulaminu powinien zgłosić ten fakt, w formie pisemnej lub ustnej do dyrektora Placówki.
- Spory wynikłe w relacjach z:
- wychowanek – wychowanek rozwiązuje wychowawca. W przypadku braku porozumienia spór rozstrzyga dyrektor,
- wychowanek – wychowawca rozwiązuje dyrektor. Jeśli mimo interwencji dyrektora sytuacja nie uległa zmianie, wychowanek może zwrócić się do odpowiednich, znanych mu instytucji, które stoją na straży praw dziecka,
Rozdział VI
Obowiązki wychowanków
- 22
Wychowankowie Placówki mają obowiązek w szczególności:
- przestrzegania postanowień zawartych w niniejszym regulaminie oraz indywidualnych kontraktach zawieranych z wychowankami,
- uznawania godności i podmiotowości innych osób, okazywania szacunku osobom dorosłym i kolegom,
- bycia współodpowiedzialnym za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój,
- udziału w pracach na rzecz Placówki, rzetelnego wykonywania dyżurów,
- dbania o własny estetyczny wygląd, wystrój i ład w pomieszczeniach, utrzymania porządku wokół budynku i na posesji, poszanowania przedmiotów stanowiących własność wspólną jak i osobistych,
- prawidłowego i oszczędnego użytkowania energii elektrycznej, wody, środków czystości i przyborów szkolnych,
- naprawienia szkody wyrządzonej przez siebie lub osoby ich odwiedzające,
- przestrzegania zakazu palenia tytoniu, picia alkoholu i używania innych środków odurzających na terenie Placówki i poza nią,
- uczęszczania na zajęcia szkolne i systematycznego przygotowywania się do lekcji,
- zwracania się do wychowawcy z wnioskiem o zwolnienie w celu wyjścia lub wyjazdu poza teren placówki oraz terminowych powrotów,
- przestrzegania rozkładu dnia i ciszy nocnej,
- podporządkowania się zaleceniom wychowawców, innych pracowników
i zarządzeniom Dyrektora, - przestrzegania zasad dobrego zachowania się na terenie placówki i poza nią,
Rozdział VII
Nagrody i konsekwencje
- 23
- Wychowankowie Placówki są nagradzani za:
- wzorową postawę i zachowanie oraz zaangażowanie i aktywność społeczną (pracę na rzecz grupy, udział w organizacji różnych uroczystości, pomoc wychowankom
w różnych sytuacjach), - osiągnięcia szkolne, dobre wyniki w nauce i zachowaniu, 100% frekwencję,
- poszanowanie mienia własnego i placówki,
- przestrzeganie regulaminu, rozkładu dnia, wzorowe wykonanie przydzielonych dyżurów oraz doraźnych prac,
- inne szczególne osiągnięcia.
- Rodzaje nagród:
- pochwała wychowawcy w obecności grupy,
- pochwała Dyrektora w obecności wszystkich wychowanków,
- list pochwalny do rodziców lub opiekunów,
- dyplom uznania,
- nagrody rzeczowe np. książki, gry, artykuły szkolne, drobny sprzęt sportowy, kosmetyki, słodycze, zakup dodatkowej odzieży uwzględniający propozycje dzieci itp.,
- nagrody finansowe, jeśli pozwalają na to możliwości finansowe placówki ( dodatkowe kwoty do kieszonkowego)
- pierwszeństwo w uczestniczeniu w różnego rodzaju imprezach poza placówką (wycieczki, kino itp.).
- Wniosek do Dyrektora Placówki o przyznanie nagrody mogą składać dzieci wraz z wychowawcą lub wychowawcy.
- Decyzję o przyznaniu nagrody rzeczowej i dyplomu uznania podejmuje Dyrektor Placówki w porozumieniu z zespołem do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
- 24
- Wobec wychowanków Placówki są wyciągane konsekwencje za nieprzestrzeganie praw
i obowiązków oraz naruszanie praw innych dzieci. - Rodzaje konsekwencji:
- ostrzeżenie udzielone przez wychowawcę,
- upomnienie udzielone przez wychowawcę,
- upomnienie lub nagana Dyrektora,
- zawieszenie prawa do reprezentowania placówki na zewnątrz i udziału w imprezach organizowanych poza placówką (wycieczki, biwaki, itp.),
- zawiadomienie pisemne rodziców lub opiekunów o nagannym zachowaniu,
- zmniejszenie wysokości kieszonkowego do najniższej kwoty ustalonej
w rozporządzeniu, na czas określony, - zawiadomienie pisemne właściwych sądów i przeniesienie do innej placówki.
- Konsekwencje odnotowuje się w dokumentacji wychowanka.
- Wykonanie konsekwencji może być zawieszone na czas określony jeżeli wychowanek:
- zobowiąże się na piśmie do poprawy zachowania,
- usunie wyrządzone szkody.
- Po upływie okresu zawieszenia, jeżeli dziecko zachowuje się nienagannie konsekwencja ulega
umorzeniu przez Dyrektora na wniosek wychowawcy.
Rozdział VIII
Pracownicy
- 25
- Placówką kieruje dyrektor.
- Dyrektor Placówki w szczególności :
- planuje, organizuje i kontroluje realizację zadań Placówki,
- kieruje bieżącą działalnością pedagogiczną, wychowawczą, opiekuńczą
i diagnostyczną Placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz, - sprawuje nadzór pedagogiczny,
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki dla ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego.
- Dyrektor jest pracodawcą dla zatrudnionych w Placówce pracowników i decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania pracowników,
- przyznawania nagród oraz wyróżnień, kar porządkowych,
- występowania z wnioskami o nagrody, wyróżnienia i odznaczenia dla pracowników.
- Dyrektor Placówki jest dysponentem środków finansowych określonych w rocznym planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- Dyrektor organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Placówki.
- Prawa zatrudnionych w Placówce regulują przepisy o pracownikach samorządowych, a w sprawach nieuregulowanych tymi przepisami mają zastosowanie przepisy wynikające z Kodeksu Pracy.
- Dyrektor Placówki jest dysponentem środków finansowych określonych w rocznym planie finansowym i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie.
- 26
- Do podpisu dyrektora Placówki zastrzeżone są następujące dokumenty:
- pisma w sprawach należących do jego właściwości,
- instrukcje, regulaminy i zarządzenia wewnętrzne,
- decyzje w sprawach osobowych pracowników,
- dokumenty finansowe (czeki, przelewy).
- Inne niż określone w ust. 1 dokumenty i pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje dyrektor lub główny księgowy.
- W razie nieobecności dyrektora dokumenty określone w ust. 1 podpisuje osoba zastępująca dyrektora.
- Oświadczenie woli w imieniu Placówki w zakresie praw i zobowiązań majątkowych składa dyrektor Placówki i główny księgowy w granicach posiadanych upoważnień.
- 27
- Strukturę organizacyjną Placówki opracowuje dyrektor.
- W strukturze organizacyjnej Placówki wyodrębnia się następujące stanowiska:
- dyrektor,
- główny księgowy,
- referent ds. administracji,
- wychowawca,
- psycholog,
- pedagog,
- pracownik socjalny.
- Struktura organizacyjna Placówki, zwana „schematem organizacyjnym” przedstawiona w formie graficznej stanowi załącznik i integralną część niniejszego regulaminu.
- Pracownicy zajmujący stanowiska wymienione w ust. 2, pkt. 2-7 realizują powierzone zadania na podstawie indywidualnych zakresów czynności opracowanych dla każdego stanowiska pracy przez dyrektora Placówki.
- 28
- Zadania opiekuńczo – wychowawcze realizowane są przez:
- dyrektora,
- wychowawców,
- psychologa,
- pedagoga,
- pracownika socjalnego.
- Zadaniem wychowawcy jest:
- Zapewnienie opieki nad grupą wychowanków wskazaną przez dyrektora, tworzenie więzi emocjonalnej z wychowankami,
- opracowanie i realizacja indywidualnych planów pomocy dziecku, kształcenia i wychowania, prowadzenie karty pobytu dziecka i innej obowiązującej dokumentacji,
- współuczestniczenie w procesie diagnozy poprzez systematyczną obserwację wychowanków oraz opracowywanie wskazań do dalszej pracy z wychowankiem,
- aktywne uczestniczenie w pracach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
- współpraca z szeroko rozumianą rodziną naturalną dziecka,
- organizowanie zajęć grupowych rozwijających zainteresowania i rozbudzających potrzeby poznawcze,
- współpraca z innymi pracownikami Placówki oraz szkołami, do których uczęszczają wychowankowie,
- dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
- troszczenie się o powierzone jego pieczy mienie Placówki.
- Do obowiązków psychologa należy:
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej dziecka,
- prowadzenie badań psychologicznych,
- pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych,
- opracowywanie opinii i wniosków do dalszej pracy z dzieckiem,
- ukierunkowanie obserwacji wychowanków prowadzonej przez innych pracowników Placówki,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych,
- współpraca z rodzicami wychowanków,
- wypełnianie obowiązków w ramach grup wsparcia działających w Placówce,
- udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, dokonywanie analizy procesu zmian w rozwoju wychowanków,
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- współpraca z innymi pracownikami Placówki.
- Do obowiązków pedagoga należy:
- sporządzanie diagnozy psychofizycznej dziecka
- prowadzenie badań pedagogicznych, służących poznaniu wychowanka,
- wizyty w domach rodzin wychowanków,
- analiza dokumentacji wychowanka,
- współpraca z sądami, policją, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi,kuratorami, szkołami, asystentem rodziny w sprawach wychowanków,
- ukierunkowanie obserwacji wychowanków prowadzonej przez innych pracowników pedagogicznych placówki,
- opracowywanie opinii i wniosków do dalszej pracy z wychowankiem,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych,
- współpraca ze szkołami oraz organizowanie pomocy w wyrównywaniu braków
w wiadomościach szkolnych, - utrzymywanie i wspieranie kontaktów dziecka z rodzicami i opiekunami,
- udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka, dokonywanie analizy procesu zmian w rozwoju wychowanka,
- przygotowanie wychowanka do wyboru zawodu i rozpoczęcia procesu usamodzielnienia,
- współpraca z innymi pracownikami Placówki.
- Pracownik socjalny jest odpowiedzialny za:
- prowadzenie dokumentacji wychowanków,
- przyjmowanie i odwożenie wychowanków do innych placówek,
- czuwanie nad realizacją postanowień Sądu,
- nawiązanie i utrzymanie kontaktu oraz za systematyczną pracę z rodziną dziecka,
- rozpoznanie sytuacji rodzinnej wychowanka,
- współpracę z instytucjami wspierającymi rodzinę,
- inicjowanie działań niezbędnych do uregulowania sytuacji prawnej dziecka
i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny, - przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,
- wspieranie wychowanków w procesie usamodzielnienia,
- planowanie i udział w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
- pomoc w adaptacji i integracji społecznej wychowanka,
- współpracę z innymi pracownikami Placówki.
- 29
- Zadania ekonomiczno-administracyjne w Placówce realizowane są przez:
- głównego księgowego,
- referenta ds. administracji.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami.
- prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- analiza wykorzystanych środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji placówki,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez dyrektora dotyczących obsługi finansowej Placówki,
- przestrzegania terminowego i prawidłowego rozliczenia z ZUS i budżetami oraz innymi instytucjami, z którymi Placówka związana jest umowami,
- prowadzenie dokumentacji i prawidłowe naliczenie wynagrodzeń.
- Do zadań referenta ds. administracji:
- wykonywanie prac administracyjno – biurowych,
- przyjmowanie, segregowanie i przekazywanie korespondencji,
- prowadzenie i przechowywanie dokumentacji związanej z kadrami (akta osobowe),
- prowadzenie list obecności i ewidencji czasu pracy pracowników,
- sporządzanie okresowych zestawień i analiz kadrowych.
- 30
- Zmiany i uzupełnienia regulaminu dokonywane są w trybie przewidzianym dla jego określenia.
- Dyrektor Placówki przyjmuje interesantów w dniach i godzinach pracy Placówki, a w razie jego nieobecności osoba zastępująca dyrektora.